Θέματα Ψυχολογίας - Blog

«Βήματα για μια Οικολογία του Νου». Ένα ενδιαφέρον βιβλίο, όχι μόνο για όσους ασχολούνται με την ανθρωπολογία ή την ψυχιατρική αλλά για όποιον θέλει να γνωρίσει έναν καινοτόμο τρόπο σκέψης.

Είναι χαρά για μένα να  ανακοινώνω την έκδοση του βιβλίου

του Gregory Bateson με τίτλο «Βήματα για μια Οικολογία του Νου»

από τις εκδόσεις University Studio Press, στην σειρά «Περί Συστημάτων»

Γνώρισα τη σκέψη του Μπέιτσον  στα πρώτα δικά μου βήματα σκέψης ως συστημική ψυχοθεραπεύτρια, αλλά συνεχίζει για μένα  να είναι απολαυστική κάθε συνάντηση με τα κείμενά του. Σαν να μπαίνεις στο ποτάμι και πάλι, και ας μην είναι το ίδιο ποτάμι. Αφού «δεν μπαίνεις δυο φορές στο ίδιο ποτάμι» σύμφωνα με την  ρήση του Ηράκλειτου που άρεσε και στον Μπέιτσον να παραθέτει.

Ο Μπέιτσον άσκησε κριτική στην κυρίαρχη δυτική επιστημονική σκέψη και  ανέπτυξε έννοιες της συστημικής και κυβερνητικής επιστημολογίας που συνέβαλαν  σε μια ολιστική, οικολογική κατανόηση του νου και της σχέσης του ανθρώπου με την φύση. Συμφωνώ με την επιμελήτρια της έκδοσης και συνάδελφο κα Βιολέτα  Καφταντζή, ότι «ο Μπέιτσον προσφέρει την ηχηρή πρόκληση ενός ανατρεπτικού, οικολογικού τρόπου σκέψης, ώστε ο καθένας μας να κατανοήσει, να αναστοχαστεί και να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του και τον κόσμο του οποίου αποτελεί μέρος, και να μοιραστεί μαζί του το όραμα για έναν κόσμο όπου θα επικρατήσει η “σοφία” και “θα επιβιώσει η αγάπη” ».

Εύχομαι καλό ταξίδι σε όσους μπουν στην διανοητική περιπέτεια να επισκεφτούν και να γνωρίσουν τον κόσμο του συγγραφέα.

Και … σε περίπτωση που θέλετε να το ψάξετε λίγο ακόμη, θα βρείτε μια  αναλυτική παρουσίαση του βιβλίου από τον συνάδελφο Ανδρέα Τσονίδη, στο 33ο τεύχος του ηλεκτρονικού περιοδικού  «μετάλογος».

http://metalogos-systemic-therapy-journal.gr/gr/current-issue

Είναι το περιοδικό της Συστημικής εταιρίας βορείου Ελλάδας. Ίσως εκεί ανακαλύψετε και  άλλα ενδιαφέροντα άρθρα.

«Βήματα για μια Οικολογία του Νου». Ένα ενδιαφέρον βιβλίο, όχι μόνο για όσους ασχολούνται με την ανθρωπολογία ή την ψυχιατρική αλλά για όποιον θέλει να γνωρίσει έναν καινοτόμο τρόπο σκέψης.
Περισσότερα

Συνομιλώντας με γονείς για τον ρόλο τους στη μάθηση και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών

Οι γονείς έχουν καθοριστική επιρροή στη μαθησιακή και σχολική επιτυχία του παιδιού. Αποδεικνύεται μάλιστα στις πρόσφατες μελέτες, ότι είναι πολύ πιο σημαντική η δική τους επιρροή από αυτή των δασκάλων. Αυτό φαίνεται να το γνωρίζουν ενστικτωδώς όλοι οι γονείς.

Η ανάγκη των γονιών να «μάθει» το παιδί τους, τους οδηγεί να επενδύουν όλο και περισσότερο χρόνο, χρήματα και ενέργεια σε θέματα μάθησης. Το τοπίο «παιδί – σχολείο – οικογένεια » μοιάζει να γίνεται πολύπλοκο και συχνά δημιουργεί σύγχυση και δυσκολίες. Γονείς και παιδιά δίνουν ένα καθημερινό αγώνα για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σχολικής περιόδου, που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για ήρεμη και ζεστή οικογενειακή ατμόσφαιρα, καλές σχέσεις, ικανοποίηση και χαρά.

Συνομιλώντας με γονείς για τον ρόλο τους στη μάθηση και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών
Περισσότερα

Συνομιλώντας με γονείς και δασκάλους για την αντιμετώπιση βίαιων συμπεριφορών στις σχέσεις παιδιού-σχολείου-οικογένειας

Γενικότερα ως αντιμετώπιση, αντιλαμβάνομαι μια στάση που είναι απόρροια των απαντήσεων που δίνει κάποιος στις ερωτήσεις:

  • Πού είμαι και τι συμβαίνει εδώ;
  • Τι θα’ θελα να γίνει; Ποιος είναι ο σκοπός;
  • Τι μπορώ να κάνω εγώ;

Θεωρώ τη συμπεριφορά ως μια σκόπιμη πράξη που κυρίως έχει σκοπό την επιβίωση την αυτονομία και την εξέλιξη της ύπαρξης κάθε οργανισμού. Οι συμπεριφορές είναι πράξεις σ’ ένα πλαίσιο σχέσεων, σ’ ένα πλέγμα αλληλεπιδράσεων. Κάθε οργανισμός (άνθρωπος) έχει δική του αυτόνομη οργάνωση παράλληλα όμως εξαρτάται από το περιβάλλον του.

Συνομιλώντας με γονείς και δασκάλους για την αντιμετώπιση βίαιων συμπεριφορών στις σχέσεις παιδιού-σχολείου-οικογένειας
Περισσότερα

Συνομιλώντας με μαθητές της Γ΄τάξης του Λυκείου για την αντιμετώπιση του άγχους

Το άγχος και ο φόβος μας συνοδεύουν συχνά σε πολλές και διαφορετικές πράξεις σε όλη τη ζωή μας. Το ζητούμενο είναι να μη μας παραλύουν.

Οι άνθρωποι συχνά εγκλωβιζόμαστε όταν κάνουμε σαν να :

  • Ήταν όλα εντάξει.
  • Έπρεπε να είναι όλα εντάξει
  • Έπρεπε να είναι όλα εύκολα
  • Έπρεπε να είμαι σε όλα καλός
  • Έπρεπε να είμαι πάντα καλός.

Εγκλωβισμός = στένεμα = άγχος

Συνομιλώντας με μαθητές της Γ΄τάξης του Λυκείου για την αντιμετώπιση του άγχους
Περισσότερα